تماشاگر نباشید، بازیکن خوبی باشید!

کم رنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

اگر نگاهی آماری به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد داشته باشیم:

چرا برخی از آنها موفق می‌شوند؟ و عده‌ای دیگر…

آیا آنها بیشتر درس می‌خوانند؟

آیا آنها از هوش و استعداد بالاتری برخوردارند؟

به این سوالات در ادامه پاسخ خواهیم داد.

سوال اول: آیا می‌دانید که میانگین درصد درس زبان عمومی و تخصصی در کلیه‌ی رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد، زیر ۱۰ درصد است؟

در حالی که:

۶۰ درصد سوالات لغات، از لغات مطرح شده در سال‌های گذشته بوده است.

۹۰ درصد سوالات گرامر، از ایده‌ی گرامری مطرح شده در سال‌های گذشته بوده است.

سوال دوم: اغلب قبول‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد دولتی سال ۱۳۹۸ جزو کدام دسته‌ی زیر خواهند بود؟

الف –  آنهایی که به سوالات جدید پاسخ خواهند داد.

ب –  آنهایی که به سوالات مشابه سال‌های گذشته پاسخ خواهند داد.

پس:

هر تلاشی منجر به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌گردد، بلکه این تلاشی مطلوب است که منجر به نتیجه‌ای مطلوب می‌گردد.

شما دانشجویان عزیز و داوطلبین شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، ممکن است در مورد شانس قبولی خود در آزمون، تاثیر سختی آزمون در قبولی داوطلب و غیره، سوالاتی در ذهن داشته باشید.

بنابراین مناسب است تا سه موضوع مهم را که دغدغه‌ی اصلی اکثر داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد است، در قالب سه سوال مطرح کرده و به آنها پاسخ دهیم:

سوال اول: آیا اگر آزمون سخت باشد، قبولی در کنکور مشکل‌تر می‌شود؟

آزمون کارشناسی ارشد یک رقابت برابر است و برای قبولی در آن لازم نیست تا به یک حد نصاب مشخص برسید. اگر آزمون سخت باشد، میانگین همه‌ی داوطلبان پایین می‌آید و اگر آزمون ساده باشد، میانگین همه بالا خواهد رفت. بنابراین سختی یا آسانی آزمون، تأثیری بر رتبه‌ها و نتایج نهایی ندارد. پس نگران نباشید و بدانید که شرایط برای همه یکسان است. برای اینکه خیالتان بیشتر راحت شود، به کارنامه‌های ارائه شده از آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۷ نگاه کنید و میانگین دروس و رتبه‌های مرتبط با آنها را در موارد مختلف ببینید.

سوال دوم: آیا دانشجویانی که پایه‌ی علمی ضعیفی دارند، شانس قبولی آنها کمتر است؟

پاسخ منفی است. دانشجویان ضعیف‌تر اگر راه را درست بروند و تلاششان را بیشتر کنند، قطعاً به دانشجویان قوی‌تر خواهند رسید. آزمون کارشناسی ارشد مسابقه‌ای نیست که نتیجه‌ی آن از قبل معلوم بوده و بازنده‌ی آن دانشجویانی باشند که پایه ی درسی آنها ضعیف است. هرچقدر درست‌تر عمل کنید و بیشتر تلاش کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. چنانکه کارنامه دانشجویانی که رتبه خوبی بدست آورده‌اند و معدل کارشناسی پایینی داشته‌اند دلیلی بر این مدعی می‌باشد.

سوال سوم: آیا قبول شدن در کنکور کارشناسی ارشد مشکل است؟

تجربه نشان داده است که اینگونه نیست، اتفاقا قبولی در آزمون کارشناسی ارشد کامپیوتر و فناوری اطلاعات ساده است.

 چه کسانی قبول می‌شوند؟

کسانی که گزینه های درست بیشتری را  انتخاب کرده‌اند. چون به مباحث تسلط دارن.

تسلط چگونه ایجاد می‌شود؟

با تجربه‌ی زیاد در مباحث، حل تست و تمرین فراوان.

تسلط یعنی انتخاب درست و به موقع از تجربه‌ها، موفقیت حاصل انتخاب‌های درست است.

توانا بود هر که دانا بود

تجربه اندوزی از کجا شروع می‌شود؟

از حرکت در مسیر کمال آغاز می شود.

بزرگان، دانشمندان، اساتید، زاده نمی‌شوند، بلکه آن ها با آموزش‌ها ساخته می‌شوند.

در هر مسابقه‌ای این با تجربه‌ها هستند که برنده می‌شوند.

انسان‌های بزرگ همواره، انسان‌های با تجربه‌ای هم هستند.

برای کسب تجربه باید حرکت کرد، اما حرکت درست، حرکت در مسیر کمال.

گام‌های رسیدن به موفقیت:

حرکت+تجربه+تسلط=موفقیت

بنابراین برای کسب نتیجه‌ای مطلوب  که همان قبولی در آزمون کارشناسی ارشد می باشد نیاز به:

فاکتورهای حرکت در مسیر کمال در آزمون کارشناسی ارشد داریم. (چهار اصل سرنوشت ساز)

اصل اول: آگاهی و هشیاری لازم و کافی

اصل خود هشیاری ، خودبیداری و اشراف و بصیرت لحظه به لحظه به خود(Self Consciousness)

دنیای زیبای انسان های موفق در راستای آگاهی و هشیاری آن ها شکل می گیرد.

بایستی آگاهی و هشیاری لازم و کافی داشته باشید تا کتاب مطلوب، کلاس مطلوب و آزمون مطلوب را پیدا کنید.

به عبارت دیگر منابع خود را برای یادگیری مطالب درسی، درست انتخاب کنید. کمی جستجو و تحقیق از دانشجویان و داوطلبین موفق سال های قبل به راحتی شما را به گزینه ی صحیح می رساند.

اصل دوم: اعتماد به نفس

توانا بود هر که دانا بود. اوج توانایی را در دانایی جستجو کنید.

آیا آن‌ها که می‌دانند با آنها که نمی‌دانند، برابرند؟

قبولی شما در آزمون اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه آن را از ته دل باور کنید.

اصل سوم: استراتژی

شیوه های مطالعه موفق را فرابگیرید تا راه را از بی راه تشخیص دهید.

 اصل چهارم: برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی یعنی هنر حرکت از مبدا موجود به مقصد مطلوب برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب بر اساس خواسته های مورد نیاز در یک زمان مشخص.

هر تلاشی منجر به نتیجه ای مطلوب نمی گردد، بلکه این تلاشی مطلوب است که منجر به نتیجه ای مطلوب می گردد.

لازمه ی تلاش مطلوب، برنامه‌ریزی است.

بایستی برنامه‌ریزی و تلاش کافی داشته باشید تا آنچه را که باور دارید، عملی نمایید. در سایه ی برنامه ریزی و تلاش کافی، روز به روز پیشرفت خود را احساس می کنید که این خود باعث بیشتر شدن انگیزه و اعتماد به نفس شما نیز خواهد شد.

If you fail to plan, you plan to fail

یعنی اگر شما در طراحی آینده ی خود قصور کنید مثل این است که شما مشغول طراحی برای شکست زندگی خود هستید.

Imagination and visualization

اصل تصویر سازی ذهنی، یکی از بهترین شیوه های برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه است.

You lose what you condemn and you attract what you love

هر آنچه را که محکوم کنی از دست می دهی و به هر آنچه عشق بورزی بیشتر بدست می آوری.

انسان هایی که در دنیایی از خودهشیاری زندگی می‌کنند هر لحظه توجه دارند که چه می کنند. مرتب از خود سوال می کنند که من کیستم؟ کجا هستم؟ و چه می کنم؟

یک انسان هشیار و موفق مرتب به ارزیابی زندگی خود می پردازد.همواره روی زیبایی های زندگیش تمرکز می کند.

Ask and you shall receive

بخواهید تا به شما داده شود.

بکوبید تا در باز شود.

بجویید تا پیدا شود.

زمان شروع مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد

اکثر دانشجویانی که قصد شرکت در کنکور ارشد کامیپوتر و فناوری اطلاعات را دارند اغلب از اوایل تابستان همان سال شروع به مطالعه می‌کنند. پیشنهاد ما برای این عزیزان آن است که زمان باقی مانده را به ۴ دوره ی عمده تقسیم کنند تا بتوانند مطالعه‌ی بهتری داشته باشند.

۱ گام تابستان (دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس پایه)

۲ گام پاییز (دوره‌ی مرور دروس تابستان و دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس میانه)

۳ گام زمستان (دوره‌ی مرور دروس تابستان و پاییز و دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس انتهایی)

۴ گام بهار (دوره‌ی جمع بندی به همراه حل تست‌های جامع و کنکورهای دولتی

دروس پیشنهادی

رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

تمام دروس مشترک + دو درس ریاضی + سه درس تخصصی + زبان عمومی و تخصصی

رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات

تمام دروس مشترک + سه درس تخصصی +  درس اصول و مبانی مدیریت + زبان عمومی و تخصصی

۱ – گام تابستان (دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس پایه)

رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

ریاضیات گسسته + ریاضی عمومی  ۱ و ۲ + ساختمان داده + طراحی الگوریتم + مدار منطقی + نظریه زبان‌ها + زبان عمومی و تخصصی

رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات

ریاضیات گسسته + ساختمان داده + طراحی الگوریتم  + زبان عمومی و تخصصی

 توجه: درس زبان عمومی و تخصصی در هیچ دوره خاصی گنجانده نمی شود بلکه از ابتدای دوره ی تابستان شروع شده و تا پایان دوره ی جمع بندی ادامه می یابد. برای این کار باید در هر شب یک الی یک و نیم ساعت به مطالعه ی آن اختصاص داده شود. بهتر است در ماه های اول زبان عمومی و سپس در ادامه، زبان تخصصی مطالعه گردد.

۲– گام پاییز (دوره‌ی مرور دروس تابستان و دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس میانه)

رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

شبکه‌های کامپیوتری + سیستم عامل +  معماری کامپیوتر + زبان عمومی و تخصصی

رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات

شبکه‌های کامپیوتری + سیستم عامل + هوش مصنوعی + زبان عمومی و تخصصی

http://cdn.khalilifar.ir/free/mag/Program_2.png

 توجه: دانشجویان در این دوره بایستی دروسی را که در تابستان مطالعه کرده اند، مرور کنند. علاوه بر این در دوره‌ی پاییز  باید مطالعه دروس باقی مانده را به صورت جدی آغاز کنند تا در پایان این دوره اندوخته ای مناسب و کامل داشته باشند.

توجه: درس زبان عمومی و تخصصی در هیچ دوره خاصی گنجانده نمی شود بلکه از ابتدای دوره ی تابستان شروع شده و تا پایان دوره ی جمع بندی ادامه می یابد. برای این کار باید در هر شب یک الی یک و نیم ساعت به مطالعه ی آن اختصاص داده شود. بهتر است در ماه های اول زبان عمومی و سپس در ادامه، زبان تخصصی مطالعه گردد.

۳ گام زمستان (دوره‌ی مرور دروس تابستان و پاییز و دوره‌ی مطالعه‌ی عمیق و مفهومی دروس انتهایی)

رشته‌ی مهندسی کامپیوتر

پایگاه داده + هوش مصنوعی +  کامپایلر + زبان عمومی و تخصصی

رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی نرم افزار + پایگاه داده  + اصول و مبانی مدیریت +  زبان عمومی و تخصصی

http://cdn.khalilifar.ir/free/mag/Program_4.png

 توجه: دانشجویان در این دوره بایستی دروسی را که در تابستان و پاییز مطالعه کرده اند، مرور کنند. علاوه بر این در دوره‌ی زمستا باید مطالعه دروس باقی مانده را به صورت جدی آغاز کنند تا در پایان این دوره اندوخته ای مناسب و کامل داشته باشند.

توجه: درس زبان عمومی و تخصصی در هیچ دوره خاصی گنجانده نمی شود بلکه از ابتدای دوره ی تابستان شروع شده و تا پایان دوره ی جمع بندی ادامه می یابد. برای این کار باید در هر شب یک الی یک و نیم ساعت به مطالعه ی آن اختصاص داده شود. بهتر است در ماه های اول زبان عمومی و سپس در ادامه، زبان تخصصی مطالعه گردد.

  

۴ – گام بهار (دوره‌ی جمع بندی به همراه حل تست‌های جامع و کنکورهای دولتی)

http://cdn.khalilifar.ir/free/mag/Program_4.png

توجه: در دوره‌ی جمع بندی دیگر جایی برای مطالعه‌ی دروس جدید نمی‌باشد، بلکه دانشجویان تنها، خلاصه‌های خود را مطالعه می‌کنند و اقدام به حل تست‌های مشکل داری که از قبل مشخص نموده‌اند، خواهند کرد. دو هفته‌ی پایانی نیز از کتب مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر و فناوری اطلاعات، کنکور سال‌های گذشته را به صورت دفترچه‌ای حل خواهند کرد تا خود را با شرایط کنکور تطبیق دهند. راه کار پیشنهادی ما این است که مطالعه‌ی خود را حول محور یک تست مجموعه‌ای سازمان دهید. مثل اینکه جمله‌ی پیچیده ای است. باید بیشتر توضیح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم هر یک روز در میان یک تست مجموعه‌ای را درست در زمان تعیین شده برای دفترچه کنکور پاسخ دهید. پس از پایان آزمون به شناسایی اشکالات و ضعف‌های خود در مباحث مختلف بپردازید و در یک روز و نیم باقی مانده با برنامه‌ای که تنظیم می‌کنید به مطالعه و جبران ضعف‌ها و مطالبی که فراموش کرده‌اید بپردازید.

بعضی درس‌ها را در دوران جمع بندی تمام نکرده‌ام آن ها را چه کنم؟

ممکن است برخی از داوطلبان بپرسند آیا بهتر نیست درس هایی را که به اتمام نرسانده ایم به طور کامل مطالعه کنیم؟ ما به جای پاسخ به این سوال، دو گزینه را مطرح می کنیم تا شما جواب خود را بگیرید، ابتدا خوب فکر کنید و سپس جواب دهید، کدام را ترجیح می دهید؟

الف-به پایان رساندن یک یا دو درس به قیمت فراموش کردن بسیاری از مطالبی که قبلا خوانده اید.

ب-به پایان نرساندن یک یا دو درس در ازای مسلط شدن بر تمام مطالبی که تا کنون مطالعه کرده اید.

ما فکر می کنیم گزینه ی “ب” انتخاب سنجیده تری است.

 

 وظایف هر پیمانه

۱- در یک روز حداقل ۱ درس و حداکثر ۳ درس به همراه زبان مطالعه کنید.

(در حقیقت حداکثر ۳ درس + زبان)

۲ – به ازای هر یک ساعت، ۱۰ دقیقه درجا به خود استراحت دهید.

(استراحت درجا به این معناست که از اتاق خود خارج نشوید و حتی از صندلی خود نیز بلند نشوید)

۳- در هفته در حدود ۸ ساعت را به وقت شناوری اختصاص دهید (وقت شناوری به این معناست که اگر در طول هفته به هر نحوی نتوانستند برنامه‌ی خود را در ساعاتی از آن اجرا کنید در زمان شناوری جبران کنید.)

 

پیمانه: واحد برنامه‌ریزی

واحد زمانی برنامه‌ریزی ما یک هفته است.

 

توجه: یکی از عوامل اجرا نشدن برنامه‌هایی که داوطلبان کنکور برای خود تنظیم می‌کنند این است که برنامه را ساعت به ساعت و روز به روز تنظیم می‌نمایند. یعنی واحد زمانی برنامه‌ریزی را یک روز در نظر می‌گیرند. ممکن است شما به دلیلی نتوانید در یک روز تمام کارهای مورد نظرتان را انجام دهید ولی می توانید در روزهای بعد جبران کنید. همچنین با تقسیم ساعات مطالعه هفتگی بر عدد هفت میانگین واقعی ساعات مطالعه ی روزانه خود را تشخیص می دهید. به نظر ما یک هفته واحد زمانی مناسب تری برای برنامه ریزی است.

جدول ساعات مطالعه‌ی دروس در هفته

تاریخ از شنبه …………..تا جمعه……………

http://cdn.khalilifar.ir/free/mag/Program_5.png

 

 جدول حجم درس و تست منابع مطالعاتی

http://cdn.khalilifar.ir/free/mag/Program_6.png

 

نکات مثبت کارتان در هفته گذشته چه بوده است؟

.

.

.

با چه مسائلی در هفته گذشته مواجه بوده اید؟ به چه موضوعاتی باید بیشتر توجه کنید؟

.

.

.

نظر مشاور

.

.

.

انواع کتاب (کامل،  مکمل و مرجع)

روال مطالعه‌ی کامل: تبدیل کتاب کامل به کتاب کامل‌تر توسط کتاب‌های مکمل و مرجع

نحوه ی زمانبندی درست

اغلب، برنامه‌ی آموزشی که شما برای روزها و هفته‌های بعد تنظیم می‌کنید، اجرا نمی‌شوند، زیرا آنها بر مبنای توانایی‌ها و امکانات واقعی شما استوار نشده‌اند. این برنامه‌ها خوش بینانه و بلند پروازانه تنظیم می‌شوند. مثلا هنگامی که شما برای خودتان برنامه‌ای تنظیم می‌کنید احتمالا زمان شروع مطالعه را ساعت ۶ صبح قرار می‌دهید(در حالی که زودتر از ساعت ۸ صبح بیدار نمی‌شوید!) سپس در برنامه می‌نویسید که از ساعت ۶ تا ۸ صبح سیستم عامل می‌خوانم، از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح پایگاه داده مطالعه می کنم، از ساعت ۱۰ تا ۵/۱۲ شبکه های کامپیوتری می‌خوانم، فقط نیم ساعت ناهار می خورم! بلافاصله درس را شروع می کنم و …اما اگر این برنامه را با واقعیت مقایسه کنید شما با این انسان تخیلی از زمین تا آسمان فرق دارید. شما نمی‌توانید به طور منظم و بی‌وقفه درسی را پس از درس دیگر مطالعه کنید. حتما در اثنای مطالعه‌ی خود استراحت می‌کنید و ممکن است پرش ذهن هم داشته باشید. اشکال برنامه‌های از پیش طرح شده این است که بر اساس توانایی‌ها و امکانات شما تنظیم نشده‌اند و غیر واقع بینانه‌اند. شما نمی‌توانید برنامه‌ی مطالعه و زندگی خود را فقط بر اساس آرزوها و تمایلات تنظیم کنید. در روش برنامه‌ریزی ما کارهایی که قرار است بعدا انجام دهید نباید بنویسید، بلکه ساعات مطالعه‌تان را پس از آنکه مطالعه تمام شد، می‌نویسید. فرض کنید امروز سه شنبه است و شما می‌خواهید ستون مربوط به روز سه‌شنبه را تکمیل کنید. باز هم فرض کنید امروز شما ۲ ساعت مفید سیستم عامل، ۳ ساعت مفید پایگاه داده و ۴ ساعت مفید شبکه های کامپیوتری مطالعه کرده‌اید، همین اعداد را در خانه‌های مربوط به دروس در ستون روز سه شنبه در جدول ساعات مطالعه‌ی دروس در هفته می‌نویسید.

هر برنامه‌ریزی نیاز به کنترل دارد و بهتر است که این کنترل توسط شما انجام شود. جدول ساعات مطالعه دروس در هفته، به شما کمک می‌کند که برنامه‌ریزی خود را کنترل نمایید. به عنوان مثال اگر در روز شنبه قرار بر این بوده است که شما ۳ ساعت سیستم عامل بخوانید ولی مطالعه ی شما ۲ ساعت مفید شده است، بایستی در جدول ساعات مطالعه دروس در هفته عدد ۲ را وارد کنید. توجه کنید که در مورد دروس دیگر و ساعات مطالعه‌ی آنها نیز بایستی به همین ترتیب عمل شود تا در پایان یک روز، جمع کل ساعات مطالعه‌ی شما مشخص گردد. در نتیجه در پایان ماه نیز میزان کل ساعات مطالعه‌ی شما به تفکیک هر درس به دست می‌آید. لازم به ذکر است که جدول فوق ملاکی است برای تکمیل جدول ارزیابی ماهانه که آخرین جدول برنامه‌ریزی ارائه شده‌ی ما می‌باشد.

برنامه‌ی متعادل

برنامه‌ی متعادل، الگوی نسبتا ثابتی است که حداقل برای چند هفته می‌تواند رفتار آموزشی شما را تنظیم و هدایت کند، برنامه‌ی متعادل را زمانی تنظیم می‌کنید که اطمینان نسبی از توانایی خود به دست آورده باشید. به طور معمول برای شناخت توان واقعی به زمانی در حدود ۴ تا ۶ هفته نیاز دارید. زیرا شما نمی‌توانید پس از یک هفته مطمئن شوید هفته‌ای چند ساعت درس می‌خوانید و این برنامه با توجه به وضعیت شما (شاغل، دانشجو، متأهل) می‌تواند متفاوت باشد.

اکثر داوطلبان در یکی دو هفته‌ی اول دوپینگ می‌کنند. شما زمانی که تصمیم می‌گیرید به طور جدی مطالعه کنید و با برنامه باشید به خودتان می‌گویید من از امروز انسان دیگری شده‌ام، اراده کرده‌ام تا واقعا زحمت بکشم، با جدیت درس بخوانم، اتلاف وقت را به حداقل برسانم و حتما به هدف خود برسم. در هفته‌ی اول خیلی بیش‌تر از حد معمول درس می‌خوانید ولی باز هم متوجه می‌شوید میزان مطالعه‌تان از انتظاری که داشتید کم‌تر است. هفته‌ی دوم احتمالا همت بیش‌تری خواهید کرد و بیش‌تر درس خواهید خواند. اما هفته‌ی سوم می‌گویید این که زندگی نشد! با این وضع، زندگی من تباه می‌شود، من که نمی‌توانم این همه سختی را تحمل کنم، انگیزه‌تان هم کمی سست شده است و کار، آن جاذبه‌ی اولیه خود را از دست داده است. پس یک باره ساعات مطالعه‌تان کاهش می‌یابد. بار دیگر پس از یکی دو هفته با نگرانی از این که شاید نتوانید خود را برای کنکور آماده کنید بر ساعات مطالعه خود می‌افزایید. بنابراین حداقل پس از گذشت ۴ یا ۵ هفته می‌توانید از توان واقعی خود آگاهی بیابید. یعنی زمانی که رفتار آموزشی شما به وضعیت متعادل درآمده است. در این زمان است که با در نظر گرفتن میانگین ساعات مطالعات هفتگی، نقاط قوت و ضعفتان در دروس مختلف و اهمیت و ضریب دروس در کنکور، برنامه‌ی متعادلی برای چند هفته‌ آینده تنظیم می‌نمایید. یک جدول جمع‌بندی ساعات مطالعات مفید هفتگی، فراز و نشیب کار مطالعاتی شما را در دروس مختلف نشان می‌دهد و شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا در طی هفته‌های مختلف دروس را به طور هماهنگ، یکنواخت و متعادل خوانده‌اید یا خیر؟ و اگر در چند هفته متوالی به دلیل تمایلات خود به طور ناخودآگاه به درسی بیش از حد اهمیت داده‌اید و یا به درسی کم توجهی کرده‌اید، دروس را در حد اهمیت خودشان مطالعه نمایید. البته لازم است در این‌جا به نکته‌ی مهمی اشاره کنیم این امری بدیهی است که هر کس علایق و استعدادهای خاص خود را دارد. همه افراد نمی‌توانند در تمام زمینه‌ها و از جمله در تمام دروس در یک حد موفق باشند. یک داوطلب موفق و برجسته در المپیاد ریاضی شاید در درس هوش مصنوعی و رباتیک خیلی موفق نباشد و اساسا علاقه‌ی زیادی به مطالعه‌ی این درس نداشته باشد، اما شما برای آن‌که در کنکور موفق شوید مجبور هستید همه‌ی دروس را به طور متعادل مطالعه نمایید.

داوطلبی که در همه‌ی دروس به طور متعادل مطالعه می‌کند به مراتب از داوطلب دیگری که در یک درس بسیار مسلط است و در درس دیگر ضعف دارد، نتیجه‌ی بهتری خواهد گرفت. شاید شما تمایل زیادی به مطالعه‌ی یک درس نداشته باشید و برعکس بخواهید بخش اعظم وقت خود را به درس دیگری اختصاص دهید. این کار را می‌توانید در دانشگاه و یا در تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی آینده خود انجام دهید و در یک زمینه خاص به مدارج عالی برسید، اما اکنون که خود را برای یک آزمون خاص به نام کنکور آماده می‌سازید حتما باید دروس را به طور متعادل مطالعه نمایید. باز هم تأکید می‌کنیم در کنکور، نتیجه‌ی متعادل خوب در تمام دروس به مراتب بهتر از نمره‌ی عالی در یک درس و نمره ی بسیار کم در درس دیگر است.

مقصود از متعادل خواندن مساوی خواندن نیست

وقتی می‌گوییم درس‌های مختلف را متعادل مطالعه کنید مقصودمان این نیست که برای تمام درس‌ها وقت مساوی در نظر بگیرید. باید وضعیت درسی خود را به خوبی در نظر بگیرید، ببینید که در مورد کدام درس‌ها نگرانی بیش‌تری دارید. کدام درس‌ها برایتان مهم‌تر هستند و در کدام درس‌ها ضعیف‌تر هستید و ضمنا یک چیز دیگر را هم در نظر بگیرید بهتر است هماهنگ با مجموعه داوطلبان هم‌گروه خودتان درس بخوانید و مخالف روش عمومی داوطلبان هم‌گروه خود مطالعه نکنید. یعنی یک داوطلب رشته‌ی مهندسی کامپیوتر بهتر است دروس مشترک را بیش‌تر از دروس تخصصی بخواند زیرا اول اینکه ضریب دروس مشترک را بیش‌تر از دروس تخصصی است، دوم اینکه اکثر داوطلبان رشته‌ی مهندسی کامپیوتر نیز به همین منوال مطالعه می‌کنند. گاهی اوقات برخی داوطلبان با درصدهای خام بالاتر رتبه پایین‌تری به دست می‌آورند. علت این است که آن‌ها هماهنگ با اکثریت داوطلبان هم‌گروهی خود مطالعه نکرده‌اند. یعنی درسی را که اکثر داوطلبان بهتر خوانده‌اند آن‌ها کم‌تر مطالعه کرده‌اند یا بالعکس. در نتیجه با این که در اکثر درس‌ها درصدهای خام بهتری داشته‌اند نتیجه‌ی نهایی‌شان به همان اندازه مطلوب نبوده است. بنابراین هماهنگ با مجموعه‌ی هم‌گروه خود حرکت کنید. البته ما با کنار گذاشتن یک درس به طور کامل مخالف هستیم حتی اگر در یک درس خیلی ضعیف باشید توصیه نمی‌کنیم آن درس را به طور کامل کنار بگذارید.

با خودتان رقابت کنید

رقیب اصلی شما در کنکور کیست؟ درست است که ده‌ها هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می کنند و کنکور هم یک مسابقه‌ی علمی است، اما رقیب شما دیگران نیستند، رقیب اصلی شما خودتان هستید. شما در طول سال جاری باید با خودتان مسابقه بدهید. هر روزتان باید از روز قبل و هر هفته‌تان باید از هفته‌ی قبل بهتر و موفق تر باشد. باید تاکید کنیم که سالم‌ترین، درست‌ترین و موثرترین نوع رقابت، رقابت انسان با خود اوست. باید دائما تلاش کنید، قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را بیشتر و بیشتر محقق نمائید. این روش برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که به شما امکان می‌دهد دائما با خودتان رقابت کنید و رکوردهایی را که در مسابقه با خودتان به دست می‌آورید، ثبت کنید. اگر شما بدانید این هفته چند ساعت مطالعه کرده‌اید حتما در هفته‌ی آینده تلاش خواهید نمود ساعات بیشتری درس بخوانید و یا اینکه عمیق‌تر و موثرتر مطالعه کنید. ما به تجربه دریافته‌ایم که اکثر داوطلبان پس از ثبت ساعات مطالعه‌ی خود تصمیم می‌گیرند هفته‌ی بعدشان از هفته‌ی قبل بهتر و پربارتر باشد. درست در همین موقعیتی که قرار دارید، با تمام توان و امکاناتتان کار کنید.

ارسطو خلیلی فر

2 پاسخ ها
  1. لیلا
    لیلا می گوید:

    شما عااااالی انگیزه ایجاد می کنید….واقعا اگر هرشب بهتر از شب گذشته درس بخونیم و تلاش کنیم ….فقط فقط من رقیب خودم هستم…..

    سپاس فراوان

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *