مدل تحلیل

‏پس از جمع‌آوری نیازمندی‌ها در فعالیت ارتباطات نوبت به مدل تحلیل (مدل‌سازی لیست نیازمندی‌ها) می‌رسد. مدل‌سازی که فعالیتی فنی به شمار می‌رود نیازمندی‌ها را باید به گونه‌ای مدل نماید که برای سازنده و مشتری قابل فهم باشد.

‏مدل‌هایی که در فعالیت مدل‌سازی (بخش مدل تحلیل)، تهیه می‌شوند، سه مزیت مهم را در تولید برنامه‌های کامپیوتری ایجاد می‌کنند:

۱- توصیف نمادین نیازهای مشتری، توسط مدل‌سازی لیست نیازمندی‌ها، بر اساس نیازمندی‌های وظیفه­مندی و هم نیازمندی­های غیروظیفه­مندی.

۲- مدل تحلیل، بستری مناسب را برای فعالیت طراحی نرم‌افزار ایجاد می‌کند.

۳- در فعالیت ساخت (بخش تست)، هنگامیکه اعتبارسنجی (validation) نرم‌افزار انجام می‌شود، مدل تحلیل، می‌تواند به عنوان یک تصویر از نرم‌افزار مورد انتظار، جهت فعالیت تست مورد استفاده قرار گیرد.

توجه: مدل تحلیل به روش ساخت‌یافته از سه بخش مدل‌سازی داده‌ای، مدل‌سازی عملکردی و مدل‌سازی رفتاری تشکیل شده است، مدل‌سازی داده‌ای شامل تحلیل موجودیت‌ها و تحلیل پرس و جوها می‌باشد. تحلیل موجودیت‌ها توسط ابزار مدل  ERو تحلیل پرس و جوها توسط ابزار حساب رابطه‌ای مدل می‌شوند، مدل‌سازی عملکردی توسط ابزار DFD و مدل‌سازی رفتاری توسط ابزار STD مدل می‌شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *